Login

Popis tréninku

Pro začátečníka je důležité nejprve posílit a uvolnit tělo, naučit se základní postoje a techniky. Jednotlivé techniky se procvičují neustálým opakováním nejdříve samostatně, později ve dvojicích. Pro hung ka kung fu jsou důležité velmi nízké stabilní postoje a silné údery. Když začátečník porozumí základům a nabere dostatek síly, začíná se učit první stínové sestavy.

Každá sestava se vyznačuje jinými nároky. Cvičení sestav pomáhá posilovat klouby, svaly a šlachy, zlepšuje krevní oběh a tok energie, čímž prospívá zdraví. Každá sestava obsahuje útočné a obranné techniky. Jestliže student cvičí pravidelně tyto sestavy, zlepšují se jeho sebeobranné schopnosti. Procvičování sestav přináší také vnější i vnitřní rovnováhu, student se jejich prostřednictvím seznamuje s bohatstvím stylu, s novými technikami a jejich kombinacemi účinnými v boji.

Trénink pokročilých studentů spočívá hlavně ve cvičení sparringových sestav gung ji deui chaak a fu hok chaak. Tyto sestavy pomáhají účinně využívat kung fu v reálném boji, student tím získává odvahu, vnitřní vyrovnanost a sebevědomí. Zvládne-li student tyto dvě sestavy, začíná se učit formu se šavlí, kopím, jednokoncovou tyčí, sparringovou sestavu kopí versus šavle a další.

V každé sestavě se vyskytují techniky alespoň některých z pěti základních zvířat nebo pěti základních elementů stylu hung ka.
 

Pět zvířat (ng ying) v hung ka:

  • Drak (lung) - nesmírně silný díky své vnitřní energii
  • Had (se) - typický svou úlisností a bleskovým útokem
  • Tygr (fu) - agresivní a dravý
  • Panter (paau) - mrštný a rychlý
  • Jeřáb (hok) - elegantně odvrací sílu soupeře

Pět elementů (ng hang) v hung ka:

  • Oheň (fo) - rychlost, výbušnost
  • Země (tou) - pohyb zespoda nahoru
  • Zlato (gam) - tvrdost, lehkost, drtící kontakt
  • Voda (seui) - otevřený a dlouhý pohyb
  • Dřevo (muk) - uzavřený pohyb těla
     

Nedílnou součástí výuky jsou i posilovací cvičení, strečink, speciální otužování a později také práce s vnitřní energií.

Cvičení kung fu klade důraz na přesnost, koordinaci pohybů, stabilitu a vytrvalost v náročných sestavách, čímž se tělo stává pevnější a rychlejší. Vhodné doplnění tréninků protahovacími cviky vytváří dobré podmínky pro správnou funkci svalů a kloubů, zvláště páteře, která často bývá zatěžována. Nízké postoje působí dobře na prokrvení svalů a zajišťují oběh krve s kyslíkem a živinami. Všestranné zapojení svalů umožní krvi a lymfě obíhat v celém organismu. Cvičení kung fu napomáhá při stresovém zatížení organismu. Je velmi dobrým způsobem aktivního odpočinku v dnešní uspěchané době. Cvičení, zvláště v přírodě v čistém prostředí, výrazně zvyšuje obranyschopnost organismu. Je jisté, že když člověk kvalitně cvičí kung fu, zvyšuje se jeho tepová frekvence. Srdeční sval mohutní a prodlužuje se. Dobrý krevní oběh udržuje cévní stěny pružné a tím účinně bojuje proti arteroskleróze.

 
Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)
Hledat